Wiele czynników wpływa na pogorszenie wzroku. Wśród najczęstszych wymienia się spędzanie wielu godzin przed ekranem monitora oraz telewizora, palenie papierosów oraz niewłaściwe oświetlenie. Czy dieta wpływa na wzrok, a jeśli tak, to co powinno się w niej znaleźć?

Witamina A – niezbędna dla dobrego wzroku


Zdrowa oraz dobrze zbilansowana dieta przekłada się nie tylko na wymarzoną sylwetkę, ale przede wszystkim na zdrowy organizm, który rzadko musi zmagać się z infekcjami oraz chorobami. W menu osoby dbającej o oczy znajdują się spore dawki witaminy A. Jest ona bardzo ważna, gdyż w momencie jej niedoboru ciężko jest dostrzec cokolwiek po zapadnięciu zmroku. Jeśli niedobory nie zostają uzupełnione można nawet całkowicie stracić wzrok. Dobra informacja jest taka, że nie trzeba od razu biec do apteki i nabywać suplementy. Warto jednak przyjrzeć się własnemu menu i upewnić się, że spożywamy wspomnianą witaminę zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Można ją znaleźć głównie w marchewkach, szczawiu, szpinaku, papryce, porze, pomidorach, dyni, mango oraz brokułach. Znaczne ilości witaminy występują w wątróbce, margarynie, żółtku jajka, twarogu oraz tłustych rybach. Już kromka chleba grubo posmarowana masłem na śniadanie, a do tego ryba z warzywami na obiad zapewnią odpowiednią ilość witaminy A na każdy dzień.

Witamina B – konieczna w diecie na zdrowe oczy

Witaminy wchodzące do grupy B słyną ze swych właściwości zdrowotnych, kiedy mowa o wzroku. Sięgają po nie osoby, które regularnie zmagają się ze zmęczonymi oczami, a także źle widzą. Mowa przede wszystkim o witaminie B1, która w początkowych fazach wad wzroku jest w stanie zdecydowanie opóźnić konieczność sięgnięcia po okulary korekcyjne. Witamina B2 odgrywa niemniejszą rolę, gdyż osoby, które wykryją w organizmie jej braki zmagają się z łzawieniem oczu oraz gorzej widzą. W związku z ważną rolą wymienionych witamin należy wzbogacić dietę w nasiona słonecznica, ryż, ciemne pieczywo, kasze, ryby, warzywa oraz owoce. Nie może w niej zabraknąć jajek, pieczarek, twarogu oraz innych serów, a także różnorodnych pestek oraz nasion.

Jak widać na podstawie omówionych przykładów uzupełnianie niedoborów witamin, które odpowiadają za dobry wzrok nie jest wcale trudne. Warzywa owoce, masła, sery oraz inne produkty znajdują się w diecie większości osób. Należy tylko kontrolować ich ilości oraz upewnić się, że regularnie dajemy odpocząć naszym oczom.