Reklama
  • Czwartek, 2 marca (13:00)

    Co robić, aby oczy nie były czerwone i cię nie piekły

Zapobiegaj przemęczeniu, podrażnieniom i dbaj o dobre światło. Dzięki temu długo będziesz się cieszyć dobrym wzrokiem.

Zdjęcie

/Mat. Promocyjne
/Mat. Promocyjne

Twoje oczy cię szczypią, łzawią, są podrażnione i zmęczone. Problemy z nimi nasilają się z wiekiem. Dbaj więc o nie i chroń przed czynnikami, które im nie sprzyjają.

1. Rób przerwy. Nie oglądaj zbyt długo telewizji. Co dwie godziny rób krótką przerwę i daj oczom odpocząć, wodząc wzrokiem po pokoju. Albo od czasu do czasu wyjrzyj za okno, popatrz w dal, najlepiej na drzewa i krzewy.

Reklama

2. Odpowiednie oświetlenie. Podczas długotrwałej koncentracji wzroku, np. przy komputerze, czytania i pisania zapewnij sobie dobre oświetlenie. Jeśli jest ono słabe lub gdy wokół panuje ciemność, oczy muszą pracować ciężej niż zwykle i szybciej się męczą.

Tło za ekranem nie powinno być zbyt ciemne. Duży kontrast między ciemnym tłem i jasnym monitorem zmusza oczy do dużego wysiłku. Pamiętaj, że odległość od monitora musi wynosić 60 cm.

3. Nawilżaj powietrze. Zapewnij dobrą jakość powietrza i ogranicz pobyt w suchych pomieszczeniach (klimatyzowanych, ogrzewanych przez kaloryfery). Jeśli nie jest to możliwe, wietrz pokój, często otwieraj okno, przykręcaj kaloryfer, używaj nawilżacza.

Utrzymuj odpowiednią temperaturę otoczenia (18-20° C), unikaj dymu (np. papierosów). Obok siebie postaw kwiaty doniczkowe. Zieleń wpływa kojąco na oczy, a rośliny zwiększają wilgotność powietrza.

4. Rób ćwiczenia. Dzięki nim możesz poprawić funkcjonowanie oczu. Ustaw palec w odległości 20 cm od oczu. Uważnie na niego patrz i szybko przenoś wzrok na przedmiot położony dalej.

Albo zamknij oczy na 10 sekund, potem otwórz i mrugaj minutę, a poprawisz nawilżenie narządu wzroku.

5. Pamiętaj o witaminach i minerałach. Wzmacniają one oczy i łagodzą objawy ich zmęczenia. Zapobiegają utracie wzroku, ślepocie o zmierzchu. Wspomagają ostrość widzenia, hamują rozwój zwyrodnienia plamki żółtej. Zawierają zeaksantynę i luteinę, która niweluje wpływ promieni ultrafioletowych. A także witaminy A, C i E chroniące przed szkodliwymi wolnymi rodnikami.

6. Kojące okłady. Zamocz waciki kosmetyczne w świeżo parzonej, mocnej, czarnej herbacie lub rumia nku. Nałóż na oczy i ich okolice na 10 minut. Dzięki temu zredukujesz podrażnienia powiek i gałki ocznej.

7. Noś dobre okulary. Używaj odpowiednich okularów lub soczewek kontaktowych. Jeśli je już masz, upewnij się u okulisty, że są nadal odpowiednie dla twoich oczu i rodzaju pracy.

8. Kontrole u okulisty. Jeśli masz ponad 40 lat, zgłaszaj się do okulisty raz na rok. Jeśli nie masz problemów ze wzrokiem, wystarczą wizyty raz na 2 lata.

Krople, czyli sztuczne łzy

Jeśli twoje oczy są przesuszone, możesz używać nawilżających kropli do oczu, tzw. sztucznych łez. Zawierają one wodę i środki zatrzymujące ją na powierzchni oka, m.in. kwas poliakrylowy albo hialuronowy.

Relaks

Zobacz również

  • Przynosi ulgę w wielu schorzeniach oczu. Jest łatwo dostępny i niedrogi – suszone ziele kupisz w aptekach i sklepach zielarskich (ok. 4,70/25 g). Gotowy napar dokładnie przecedź, bo drobinki mogą... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.