Reklama
  • Piątek, 23 września 2016 (08:05)

    Czego potrzebują oczy?

Odpowiednia dieta, odpoczynek czy ćwiczenia sprawią, że będą one prawidłowo funkcjonować.

Reklama

Oczom szkodzi wiele: długie wpatrywanie się w monitor komputera, ekran telewizora czy telefonu komórkowego. Ale także suche powietrze, zadymione miejsca, przewlekły brak snu... Jak każdy organ, potrafią się zmęczyć, a wtedy pieką, bolą, stają się czerwone. Możesz jednak temu zapobiegać!

Mrugaj i relaksuj

Mrugając, nawilżasz oczy. Powinnaś wykonywać około 10-20 mrugnięć na minutę, jednak wpatrując się np. w monitor komputera, robisz to rzadziej. Jest to prosta droga do wysuszania gałki ocznej. Z czasem zaczyna brakować ci łez. Aby temu zapobiec, co najmniej raz na 20 minut oderwij wzrok od ekranu i spójrz w dal. Popatrz np. na drzewa za oknem.

Poruszaj gałkami raz w prawo, raz w lewo. Możesz też delikatnie przykryć oczy dłonią, zamknąć powieki, pooddychać głęboko. Takie przerwy są też wskazane podczas dłuższego oglądania telewizji. Wpatrując się w ekran, unikaj patrzenia w jeden punkt. Oczy powinny po nim „wędrować”.

Pozwól oczom spać

Czy wiesz, że oczy potrzebują minimum 8 godzin snu? Dlatego ważne jest, aby pomieszczenie, w którym śpisz, było dobrze zaciemnione. Zadbaj więc o grube zasłony, które nie będą przepuszczały światła. Inaczej twoje oczy będą nieustannie czuwać i obudzisz się zmęczona.

Dbaj o higienę

Istnieje pasożyt – nużeniec (Demodex), który szczególnie upodobał sobie bytowanie na powiekach. Może on powodować m.in. zapalenie brzegów powiek. Niestety, łatwo się nim zarazić. Wystarczy bezpośredni kontakt z nosicielem lub przedmiotami, których używała osoba zarażona. Na szczęście na rynku dostępne są żele, chusteczki i płyny, których regularne stosowanie pomaga oczyścić, zregenerować i ochronić powieki.

Zmień dietę

Odpowiednio dobrane menu chroni oczy i wspomaga ich prawidłowe funkcjonowanie. Sięgaj więc po produkty zawierające luteinę i zeaksynę, które pozytywnie wpływają na ostrość widzenia i zapobiegają groźnym chorobom. Znajdziesz je m.in. w szpinaku, jarmużu, dyni, natce pietruszki.

Niezbędni są też inni sojusznicy wzroku: witaminy A, C i E (dużo jest ich w cytrusach, brokułach, kiwi, awokado, olejach roślinnych, marchwi) oraz kwasy omega-3 zawarte w rybach. Aby lepiej widzieć o zmierzchu, w diecie nie może zabraknąć nabiału (najlepiej półtłustego). Cenne dla oczu są też jagody i borówki, bogate w roślinne barwniki – antocyjany. Zwalczające one wolne rodniki, regenerują uszkodzone komórki i poprawiają ukrwienie oczu.

Postaw na ćwiczenia

Dzięki nim twoje oczy nie tylko odpoczną, ale pobudzisz nerw siatkówki i poprawisz krążenie w gałce ocznej. Wyobraź sobie przewróconą cyfrę 8 i wódź oczami po jej obwodzie. Możesz też na stole rysować koła palcem i podążać za nim wzrokiem.

Masaż powiek:

Wykonuj go przynajmniej 3 razy w tygodniu w trakcie wieczornej higieny. Dzięki temu zachowasz w dobrej kondycji gruczoły powiekowe, które biorą udział w nawilżaniu oczu. Jak go zrobić? Powieki górne masuj, wykonując delikatne ruchy okrężne. Natomiast powieki dolne należy masować powolnymi ruchami od środka na zewnątrz powieki.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Nie lubisz okularów, a używanie szkieł kontaktowych cię męczy? Sprawdź, jakie są najnowocześniejsze metody korygowania wad wzroku. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.