Reklama
  • Piątek, 23 września 2016 (08:05)

    Czego potrzebują oczy?

Odpowiednia dieta, odpoczynek czy ćwiczenia sprawią, że będą one prawidłowo funkcjonować.

Reklama

Oczom szkodzi wiele: długie wpatrywanie się w monitor komputera, ekran telewizora czy telefonu komórkowego. Ale także suche powietrze, zadymione miejsca, przewlekły brak snu... Jak każdy organ, potrafią się zmęczyć, a wtedy pieką, bolą, stają się czerwone. Możesz jednak temu zapobiegać!

Mrugaj i relaksuj

Mrugając, nawilżasz oczy. Powinnaś wykonywać około 10-20 mrugnięć na minutę, jednak wpatrując się np. w monitor komputera, robisz to rzadziej. Jest to prosta droga do wysuszania gałki ocznej. Z czasem zaczyna brakować ci łez. Aby temu zapobiec, co najmniej raz na 20 minut oderwij wzrok od ekranu i spójrz w dal. Popatrz np. na drzewa za oknem.

Poruszaj gałkami raz w prawo, raz w lewo. Możesz też delikatnie przykryć oczy dłonią, zamknąć powieki, pooddychać głęboko. Takie przerwy są też wskazane podczas dłuższego oglądania telewizji. Wpatrując się w ekran, unikaj patrzenia w jeden punkt. Oczy powinny po nim „wędrować”.

Pozwól oczom spać

Czy wiesz, że oczy potrzebują minimum 8 godzin snu? Dlatego ważne jest, aby pomieszczenie, w którym śpisz, było dobrze zaciemnione. Zadbaj więc o grube zasłony, które nie będą przepuszczały światła. Inaczej twoje oczy będą nieustannie czuwać i obudzisz się zmęczona.

Dbaj o higienę

Istnieje pasożyt – nużeniec (Demodex), który szczególnie upodobał sobie bytowanie na powiekach. Może on powodować m.in. zapalenie brzegów powiek. Niestety, łatwo się nim zarazić. Wystarczy bezpośredni kontakt z nosicielem lub przedmiotami, których używała osoba zarażona. Na szczęście na rynku dostępne są żele, chusteczki i płyny, których regularne stosowanie pomaga oczyścić, zregenerować i ochronić powieki.

Zmień dietę

Odpowiednio dobrane menu chroni oczy i wspomaga ich prawidłowe funkcjonowanie. Sięgaj więc po produkty zawierające luteinę i zeaksynę, które pozytywnie wpływają na ostrość widzenia i zapobiegają groźnym chorobom. Znajdziesz je m.in. w szpinaku, jarmużu, dyni, natce pietruszki.

Niezbędni są też inni sojusznicy wzroku: witaminy A, C i E (dużo jest ich w cytrusach, brokułach, kiwi, awokado, olejach roślinnych, marchwi) oraz kwasy omega-3 zawarte w rybach. Aby lepiej widzieć o zmierzchu, w diecie nie może zabraknąć nabiału (najlepiej półtłustego). Cenne dla oczu są też jagody i borówki, bogate w roślinne barwniki – antocyjany. Zwalczające one wolne rodniki, regenerują uszkodzone komórki i poprawiają ukrwienie oczu.

Postaw na ćwiczenia

Dzięki nim twoje oczy nie tylko odpoczną, ale pobudzisz nerw siatkówki i poprawisz krążenie w gałce ocznej. Wyobraź sobie przewróconą cyfrę 8 i wódź oczami po jej obwodzie. Możesz też na stole rysować koła palcem i podążać za nim wzrokiem.

Masaż powiek:

Wykonuj go przynajmniej 3 razy w tygodniu w trakcie wieczornej higieny. Dzięki temu zachowasz w dobrej kondycji gruczoły powiekowe, które biorą udział w nawilżaniu oczu. Jak go zrobić? Powieki górne masuj, wykonując delikatne ruchy okrężne. Natomiast powieki dolne należy masować powolnymi ruchami od środka na zewnątrz powieki.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.