Witaminy ważne dla zdrowia Twoich oczu

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Są one tak samo ważne dla układu krwionośnego, kostnego, jak i dla wzroku. Aby oczy właściwie pełniły swą funkcję, należy dbać o suplementację niezbędnych składników. Wśród nich powinna znaleźć się witamina A, C oraz E.

Dlaczego witamina A jest najważniejsza?


Witamina A wchodzi w skład barwnika wzrokowego, który znajduje się w pręcikach siatkówki. Jak wiadomo, to właśnie siatkówka oka odpowiada za prawidłowe widzenie. Należy dbać o to, aby była w jak najlepszym stanie. Problemy z siatkówką są bardzo charakterystyczne. Przebłyski, trudności z dostosowaniem się do ciemności. Zapewne każdy się z tym spotkał. Ta druga przypadłość nazywana potocznie jest „kurzą ślepotą”. Powoduje ją właśnie niedobór witaminy A. Dodatkowymi objawami, jakie mogą się pojawić przy niedoborze tej witaminy, jest sucha skóra oraz niedobór łez, zwany „zespołem suchego oka”.

Witaminę A można suplementować lekami lub produktami spożywczymi, które ją zawierają. Wprowadzając do diety te produkty, należy pamiętać o uzupełnianiu tłuszczy, ponieważ ułatwiają one jej rozpuszczanie i wchłanianie. Głównym i najbogatszym źródłem witaminy A są podroby, takie jak wątroba wieprzowa i wołowa. Osobom, które nie lubią tego typu dań, poleca się jedzenie dużych ilości jaj kurzych, sera gouda oraz picie co najmniej 2%-go mleka.

Witamina C a zaćma


O tym, że witamina C wzmacnia odporność, wie chyba każdy. To jednak niejedyna jej zaleta. Ma ona również dobroczynny wpływ na zdrowie oczu. Ograniczając jej spożycie, należy liczyć się z ryzykiem wystąpienia zaćmy w podeszłym wieku. Zaćma to nie tylko utrata wzroku. Jej początków można dopatrywać się w pogorszeniu jakości widzenia już dużo wcześniej. Przyczyną jest mętnienie soczewki. Choroba bardzo szybko może doprowadzić do całkowitej ślepoty. Jednym ze sposobów jej zapobiegania jest spożywanie większej ilości witaminy C. Dzięki swym właściwościom neutralizuje wolne rodniki i zabezpiecza soczewkę przed stresem oksydacyjnym, który powoduje zaćmę.


Gdzie występuje witamina C? Podobnie jak witamina A ma swoje konkretne źródła w pokarmach, ale może być też suplementowana. Witamina C jest rozpuszczalna w wodzie, dlatego łatwo wypłukać ją z organizmu. Bieżące spożywanie odpowiedniej dawki warzyw i owoców z pewnością uzupełni niedobory. Do najbogatszych źródeł tej witaminy zaliczamy cytrusy, truskawki, czarną porzeczkę oraz natkę pietruszki.

Młodość w witaminie E


Witamina E jest najsilniejszym przeciwutleniaczem. Dzięki temu chroni przed procesami starzenia nie tylko oczy, ale też i cały organizm. Potrafi współdziałać z witaminą A, zapobiegając jej utlenianiu. Likwiduje wolne rodniki i hamuje działanie szkodliwych dla organizmu substancji np. złego cholesterolu. Jej dodatkową zaletą jest zwiększanie wchłaniania beta-karotenu, który również wpływa na zdrowie oczu.

Największe ilości witaminy E znajdują się w migdałach, margarynie, jajkach, warzywach zielonych, mleku oraz marchwi. Witamina ta rozpuszczalna jest w tłuszczach i tam również należy jej szukać. Ważne, aby były to tłuszcz roślinne tłoczone na zimno.

admin

Next Post

Niedoceniany żeń-szeń

śr Kwi 24 , 2019
Żeń-szeń nie jest rośliną wyjątkowo popularną, jednakże nie sposób przejść obojętnie obok jej licznych właściwości prozdrowotnych, które zawdzięcza około 200 substancjom aktywnym. Jakie cenne związki skrywa ta roślina i dlaczego warto ją stosować? Zdrowotny żeń-szeń Żeń-szeń jest rośliną z rodziny araliowatych, która już tysiące lat temu znana była na obszarach Półwyspu […]